Terapeutyczne zajęcia plastyczne
Działalność plastyczna, podobnie jak zabawa, jest jedną z form aktywności dziecka, która wpływa na jego rozwój. Jej szczególne znaczenie polega przede wszystkim na łączeniu procesów motorycznych, poznawczych i emocjonalnych, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju dziecka. Zajęcia plastyczne stwarzają także szerokie pole do realizacji jego możliwości i pobudzają do słownego wyrażania swoich uczuć. Dają przy tym dużo radości, zadowolenia, wzmacniają poczucie własnej wartości i dodatkowo uspokajają, odprężają oraz zaspokajają typową dla wieku przedszkolnego potrzebę działania. Wartość tego działania nie tkwi w produkcie finałowym aktu twórczego, a w samym procesie tworzenia. Czynne uczestnictwo w zajęciach plastycznych daje możliwość nauki panowania nad własnym ciałem oraz ruchami, a stosowanie różnych technik plastycznych przyczynia się do pozytywnych zmian ustrojowych, poprawia funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego oraz mięśni, kości i więzadeł. Ponadto usprawniane są mięśnie ręki. Dodatkowo podczas wykonywania czynności plastycznych usprawniana jest motoryka mała (m. in mięśnie ręki). Zajęcia plastyczne prowadzone w formie zabawy sprzyjają nawiązywaniu kontaktów emocjonalnych, właściwych relacji nauczyciel – dziecko i dziecko – dziecko.
Terapeutyczne zajęcia plastyczne doprowadzają do szeregu pozytywnych zmian, m.in.:
- usprawniają manualnie,
- rozwijają koncentrację wzrokowo – ruchową,
- wydłużają koncentrację uwagi,
- wyrównują ograniczenia psychofizyczne,
- rozwijają osobowość,
- obniżają napięcia nerwowe, uspokajają, wyciszają,
- pobudzają i rozwijają wyobraźnię,
- rozwijają działania twórcze,
- pozwalają uzewnętrznić własne przeżycia i odczucia,
- zaspokajają potrzeby: akceptacji, bezpieczeństwa, współuczestnictwa, bycia docenianym i rozumianym,
- pobudzają sensorycznie (wielozmysłowe postrzeganie świata),
- pozwalają zaakceptować siebie i innych.
W zajęciach uczestniczą dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym oraz dzieci zdrowe z różnymi deficytami rozwojowymi.